Veel MKB-bedrijven twijfelen over een e-commerceplatform

Veel bedrijven twijfelen over een E- commerceplatform

Waar zit de terughoudendheid?

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat e-commerce als het belangrijkste strategische verkoopkanaal voor de komende vijf jaar wordt gezien.

Wie ervaring met B2B-e-commerce heeft, weet dat een sterke business case bepaald wordt door de totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership, TCO) en de voordelen die dit oplevert. De TCO bestaat niet alleen uit de aanschafkosten van een e-commerceoplossing, maar ook uit de kosten voor implementatie, aanpassingen, updates, onderhoudswerkzaamheden en ga zo maar door.

Kostbaar en ingewikkeld

De totale voordelen (ook wel business benefits genoemd) bestaan uit de te verwachte besparingen en financiële voordelen die voortvloeien uit de investering. Denk aan het verbeteren van de efficiëntie, hogere productiviteit of andere operationele voordelen.

Dat lijkt een klip-en-klaar verhaal, maar de praktijk is weerbarstiger. Want in de praktijk blijkt dat ondanks de snelle technologische ontwikkeling en de opkomst van disruptieve spelers zoals Amazon en Alibaba veel B2B-bedrijven de neiging hebben investeringen in een e-commerceplatform voor zich uit te schuiven. Voornaamste reden is dat de investering als kostbaar en ingewikkeld wordt gezien.

Hoe behaal je wel voordelen?

Hoe kun je dan de voordelen van een B2B e-commerceplatform echt benutten? Simpel gezegd: met een goed opgezet platform kan je bedrijf meer voordelen behalen dan je zou verwachten. Een succesvolle implementatie kan een positief effect hebben op de gehele organisatie. Er zijn vele voordelen te bedenken. Hieronder alvast 3 voordelen.

1. Tevreden klanten

Om te beginnen natuurlijk de tevreden klant: B2B-kopers zijn tegenwoordig gewend aan de handige processen die ze kennen van privé-aankopen in de B2C-sector. Dat betekent dat de B2B-ervaring dit niveau minstens moet evenaren. Bied bijvoorbeeld een digitaal klantenportaal met selfservice-opties aan waarmee klanten hun bedrijfsprofiel, bestellijsten, en meer zelf kunnen beheren. Dat ontlast de medewerkers in je bedrijf die hun tijd dan kwalitatiever kunnen besteden.

2. Meer in het mandje

Een e-commerceoplossing of digitaal B2B-klantenportaal zorgt ervoor dat klanten meer kopen en uitgeven, wat uiteraard leidt tot hogere inkomsten. Met een klantenportaal kun je gegevens over klanten verzamelen, hen persoonlijk targeten en producten en diensten aanbieden op basis van hun aankoopgeschiedenis. Dit maakt cross-selling en upselling mogelijk, wat leidt tot meer verkopen. De klant raakt vervolgens beter bekend met het portaal, keert daardoor vaker terug en gaat de snelheid waarderen. Als het aankoopproces snel en makkelijk is, zal prijs de enige beslissingsfactor zijn en kun je extra inkomsten genereren.

3. Meten is weten

Een goed e-commerceplatform of klantenportaal geeft je belangrijke informatie omdat het gegevens verzamelt. Deze gegevens kun je makkelijk zien op een dashboard dat iedereen, van de werkvloer tot de CEO, naar wens kan aanpassen. Zo kan iedereen duidelijk zien wat er gebeurt en betere beslissingen nemen. Bijvoorbeeld, een verkoopmanager kan de verkoop en jaarlijkse groei volgen, terwijl het hoger management kijkt naar het totaalplaatje en specifieke zaken zoals vergelijkingen met vorig jaar, kwartaalcijfers en verkopen per klant. Dit helpt om snel goede beslissingen te nemen.

Kosten versus opbrengsten

We komen terug op de essentiële vraag: hoe bereken je de balans tussen de kosten en de opbrengsten van een B2B e-commerceoplossing?

Het is te complex om hier een gedetailleerd antwoord op te geven, maar laten we enkele belangrijke overwegingen bekijken. Het is cruciaal om van tevoren duidelijk te definiëren wat je nodig hebt van een B2B e-commerceplatform. Moet het een standaardoplossing zijn of is maatwerk vereist? En is het systeem compatibel met andere systemen die je wilt koppelen? Dit zijn enkele redenen waarom ik voor Woocommerce als basis kies met custom maatwerk oplossingen hier omheen.

Op termijn succusvol

Feit is dat de potentie in de B2B-e-commerce groot is.

Meer lezen over de successen die je kunt behalen met de investering in een B2B-e-commerceplatform?

Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Neem contact met mij op voor een gratis en verkennend gesprek.

André den Breejen

Wil je weten wat e commerce voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel of mail mij.