Zijn Zakelijke websites echt nodig?

Zijn Zakelijke websites echt nodig?

Heb ik een zakelijke website nodig? In mijn werk kwam recent deze vraag weer naar voren.

Deze argumenten komen daarbij geregeld voorbij.

“Ik heb genoeg werk. Mond op mond reclame werkt bij mij het beste. Ze weten mij toch wel te vinden”

Vooral bij schilderbedrijven, klusbedrijven, loodgieters, installateurs, consultancy en bedrijven die veel lokaal werken komen deze argumenten naar voren. Wat mijn antwoord is kom ik later in dit artikel op terug.

Op zoek naar onderbouwing kwam ik dit SIDN onderzoek tegen.

Opvallend genoeg is er een behoorlijke groep ondernemers die vindt dat de kosten van een zakelijke website voor hen niet opwegen tegen de baten. Uit onderzoek dat SIDN liet uitvoeren blijkt dat het om een kleine 40 procent van de Nederlandse zzp’ers en mkb-ondernemers gaat. Het is dus meer dan gerechtvaardigd om de beweegredenen van deze groep te onderzoeken – en te bepalen of deze juist zijn.

Waarom niet online?

De eerste logische vraag is dan ook: waarom kiest een substantieel deel van de zelfstandige ondernemers ervoor om geen zakelijke website in de lucht te brengen?

Het grootste deel (52 procent), zo blijkt uit het onderzoek, geeft aan dat ze er de toegevoegde waarde niet van inzien. Dit hangt deels samen met het aantal jaar dat een bedrijf al bestaat (hoe ouder, hoe hoger het percentage) – maar ook onder jonge bedrijven ligt dit percentage rond de 40 procent. Achter dit korte antwoord gaan twee belangrijke factoren schuil: ondernemers weten vaak niet hoeveel ze met een website kunnen verdienen en wat ze daarvoor moeten doen. Om die redenen steken ze hun energie en beperkte tijd liever in activiteiten die ze beter beheersen.

Online doelgroep wordt onderschat

De tweede meest genoemde reden is dat de doelgroep er naar hun mening ‘geen gebruik van maakt’. Maar ik vraag mij af of er in de huidige digitale samenleving een doelgroep te vinden is die geen gebruikmaakt van websites om zich te oriënteren. De respondenten die aangeven dat hun doelgroep zich niet online bevindt, verwarren dit waarschijnlijk met het feit dat ze hun huidige klanten niet via internet aan zich gebonden hebben. Veel ondernemers die wel de stap naar een eigen website gemaakt hebben, zeggen dat het beeld dat klanten van hen hebben hierdoor positief beïnvloed wordt.

Een goede website genereert meer omzet

Onderschatten ondernemers die niet investeren in een zakelijke website de meerwaarde? Ik sta er zelf uiteraard gekleurd in als webdesigner, maar ben ervan overtuigd dat deze groep veel omzet en kansen laten liggen. Die komt niet zozeer voort uit het genereren van meer orders, maar vooral uit de aanmerkelijk hogere waarde per opdracht die ondernemers met een goede website genereren. Waar die bij een gemiddelde website op 1.435 euro ligt, is dat bedrag bij de meest succesvolle websites beduidend hoger: 5.063 euro.

Met een goed ontworpen website nemen opdrachtgevers je serieuzer

Conclusie

Men kan dus concluderen dat een goede website je bedrijf zeker verder kan helpen. Mond op mond reclame is de beste reclame voor je bedrijf. Zeker, maar;

  • Een verzorgde onlinepresentatie versterkt je bedrijf.
  • Een goede zakelijke website geeft zekerheid aan nieuwe klanten.
  • Je krijgt meer mogelijkheden om bijvoorbeeld acties te communiceren.
  • Een zakelijke website die goed is neergezet ondersteunt je mond op mond reclame
  • Je investering is aftrekbaar

Zelfs als het nu crescendo gaat is het een zakelijke website een goede aanvulling als er straks weer mindere tijden aanbreken.

André den Breejen
André den Breejen

Wil je weten wat Impress webdesign voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel of mail mij voor een vrijblijvend gesprek.

Bronvermelding : Michiel Henneke en SIDN