Elke ondernemer wil een goede website! Hoe komt het dan toch dat een groot deel van de websites niet het gewenste resultaat oplevert?

Ik kan natuurlijk vertellen dat de website technisch goed gebouwd moet zijn, de gebruikerservaring belangrijk is , je de juiste meta beschrijvingen toevoegt en je SEO fouten moet oplossen.  Deze dingen zijn allemaal waar maar vandaag richt ik mij op wat je ziet oftewel de content.

Met je content (tekst, afbeeldingen, video’s) begint eigenlijk alles.
Zorg voor een goede basis zodat jouw website met een goede start kan beginnen.

 

7 fouten die je echt niet wilt maken (content-wise)

 

1  Geen duidelijke doel

Wat wilt u met uw website of een bepaalde pagina bereiken? Moet de bezoeker zich inschrijven voor de nieuwsbrief, een aankoop plaatsen, contact opnemen, de pagina delen op social media, een reactie plaatsen of aanvraag formulier invullen? Vaak willen wij het allemaal.

Als de bezoeker zelf de volgende stap moet kiezen, gebeurt er waarschijnlijk niets. Want dan krijgt de bezoeker keuzestress en zal hij de website nog voor het uitvoeren van een actie verlaten. Het is aan u de taak om de volgende stap te bepalen.
Beperk het aantal call to actions op de pagina. Ga voor één call to action en formuleer deze duidelijk, actief en doelgericht.

2  Slecht beeldmateriaal of video’s

Zijn de teksten eindelijk met zorg geschreven dan is het natuurlijk logisch dat het beeldmateriaal hier bijpast en ondersteunend is. Dit krijgt vaak te weinig aandacht. Onduidelijke foto’s , geen samenhang met foto’s en de tekst, het gebruik van stockfoto’s. Wat we ook nog weleens tegenkomen; Te lange en saaie video’s. 

Laat meerdere mensen kritisch naar je website kijken om al deze bovenstaande problemen te voorkomen.

stockfoto

 

 

 

 

 Wij staan voor groei.

(Voorbeeld van een veelgebruikte stock foto)

3 Te veel informatie

Er zoveel vertellen . “Deze 3 onderwerpen moeten er zeker op , we doen dit en we doen ook dat. Oja onze laatste 5 projecten wil ik laten zien op onze homepage en over deze 2 dingen moeten ook iets vertellen. Zet ook onze bedrijfsbrochure erbij, dan hebben ze gelijk alle informatie.”

Zo dus liever niet . Presenteer je informatie in behapbare brokken tekst, gebruik alinea’s en hou het doel van de desbetreffende pagina voor ogen.

4 Je eigen smaak voorop stellen of amateur look

Vormgeven en de leesbaarheid van tekst. Smaak is objectief, maar wat jezelf mooi vindt, hoeft de bezoeker niet per direct mooi te vinden. We kennen ook allemaal wel de buurjongen of dat ene neefje die wel even de site voor je bouwt.
Webdesign is echt een vak. Belangrijk is dat je website een professionele uitstraling heeft en geschikt is aansluit voor je doelgroep.

Zet je bezoeker centraal. Bekijk de website vanuit het oogpunt van de bezoeker en baseer daar het ontwerp en layout op.

 

5 De bezoeker wegjagen

Pop-up, banners en andere afleidingen kunnen heel nuttig zijn om bijvoorbeeld iets onder de aandacht te brengen of meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verzamelen, maar ze kunnen ook voor de nodige irritaties zorgen.

Een pop-up die al na 5 seconden verschijnt zal eerder averechts werken. Zo klikken de bezoekers al weg voordat er een actie ondernomen is.  

 

Niet weten wat uw bezoekers doen

De website is gevuld de content is nu kritisch nagelopen, maar wat doen je bezoekers?
Meten is weten. Zorg voor statistieken! Hoeveel bezoekers zijn er, hoelang zijn ze op de site, wat doen ze op de site, waar haken ze af?  Met bijvoorbeeld een Google Analytics is veel informatie te vinden wat je op weg kan helpen. Teveel adacradaba of te weinig tijd hiervoor? Schakel hulp in. Impress webdesign kan je helpen met het interpreteren van al deze gegevens.

7 Stoppen met de website nadat deze live is

Ze zeggen weleens. Een website bijhouden is zoals fitness.  Bijhouden is belangrijk.  Een website is nooit helemaal af. Er is namelijk altijd ruimte voor aanvullingen en verbeteringen. Bovendien wil je toch je terugkerende bezoeker ook redenen geven om terug te keren. Een bijkomend voordeel is ook dat je websites positiever beoordeeld worden door de Google zoekmachine .
Reserveer elke week of tenminste elke maand een aantal uren om aan je eigen website te werken. Deze tijd gebruikt je bijvoorbeeld om teksten , foto’s en video,s te updaten of om nieuwe content te schrijven. Je zult merken dat dit echt het verschil gaat maken tussen een matige en een goede website.

Hoe goed is jouw website?

Laat het controleren door Impress webdesign en vraag de gratis sitecheck aan! Daarna weet je meteen waar de verbeterpunten liggen. Wij controleren de website o.a. op vindbaarheid, techniek, gebruiksvriendelijkheid en gemiste kansen.


André den Breejen
Web Developer | WordPress specialist at Impress-Webdesign


Tagged in : Webdesign, Content