Tips voor een goede website : deze fouten wil je niet maken

tips-content-fouten

Elke ondernemer wil een goede website! Hoe komt het dan toch dat een groot deel van de websites niet het gewenste resultaat oplevert?

Ik kan natuurlijk vertellen dat de website technisch goed gebouwd moet zijn, de gebruikerservaring belangrijk is, je meta beschrijvingen moet toevoegen en je SEO-fouten moet oplossen.  Deze dingen zijn allemaal waar maar vandaag richt ik mij puur op de content.

Met je content (tekst, afbeeldingen, video’s) begint eigenlijk alles.

7 fouten die je echt niet wilt maken (content-wise)

1.  Geen duidelijke doel

Wat wilt u met uw website of een bepaalde pagina bereiken? Wil je dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop plaatsen, contact opnemen, de pagina delen op social media of aanvraag formulier invullen? Vaak willen wij het allemaal.

Als de bezoeker zelf de volgende stap moet kiezen, gebeurt er waarschijnlijk niets. Want dan krijgt de bezoeker keuzestress en zal hij de website nog voor het uitvoeren van een actie verlaten. Het is aan u de taak om de volgende stap te bepalen.
Beperk het aantal call to actions op de pagina. Ga voor één call to action en formuleer deze duidelijk, actief en doelgericht.

2.  Slecht beeldmateriaal of video’s

Zijn de teksten voor elkaar en met zorg geschreven dan is het natuurlijk logisch dat het beeldmateriaal hierbij aansluit en ondersteunend is. Dit krijgt vaak te weinig aandacht. Onduidelijke foto’s , geen samenhang met foto’s en de tekst. Wat we ook nog weleens tegenkomen; Stockfoto’s en te lange en saaie video’s. 

Laat meerdere mensen kritisch naar je website kijken om al deze bovenstaande problemen te voorkomen.

stockfoto

 Wij staan voor groei.

(Voorbeeld van een veelgebruikte stock foto)

3. Te veel informatie

Er zoveel vertellen. “Deze 3 onderwerpen moeten er zeker op, we doen dit en we doen ook dat. Oja onze laatste 5 projecten wil ik laten zien op onze homepage en over deze 2 dingen moeten ook iets vertellen. Zet ook onze bedrijfsbrochure erbij, dan hebben ze gelijk alle informatie.”

Zo dus liever niet . Presenteer je informatie in behapbare brokken tekst, gebruik alinea’s en hou het doel van de desbetreffende pagina voor ogen.

4. Je eigen smaak voorop stellen of amateur look

Vormgeving en de leesbaarheid van tekst. Smaak is objectief, maar wat jezelf mooi vindt, hoeft de bezoeker niet per direct mooi te vinden. We kennen ook allemaal wel de buurjongen of dat ene neefje die wel even de site voor je bouwt.
Webdesign is echt een vak. Het is prettig als de teksten goed zijn verdeeld, er leesbare alinea’s zijn en dat er relevante links zijn. Als je website een professionele uitstraling heeft en verzorgd overkomt zal dat zeker positief uitwerken op de bezoekers.

Zet je bezoeker centraal. Bekijk de website vanuit het oogpunt van de bezoeker en baseer daar het ontwerp en lay-out op.

5.  De bezoeker wegjagen

Pop-up, banners en andere afleidingen kunnen heel nuttig zijn om bijvoorbeeld iets onder de aandacht te brengen of meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verzamelen, maar ze kunnen ook voor de nodige irritaties zorgen.

Een pop-up die al na 5 seconden verschijnt en vraagt of het product wil beoordelen zal eerder averechts werken. Gebruik pop-up en banners met mate en laat ze op het juiste moment zien.

6. Niet weten wat uw bezoekers doen

De website is herschreven en de inhoud is nu grondig gecontroleerd, maar wat doen de bezoekers?
Meten is weten. Zorg voor statistieken! Hoeveel bezoekers zijn er, hoelang zijn ze op de site, wat doen ze op de site, waar haken ze af?  Met bijvoorbeeld een Google Analytics is veel informatie te vinden wat je op weg kan helpen. Heb je te weinig tijd of vaardigheden om de website te herschrijven en de inhoud te analyseren? Zoek hulp. Impress Webdesign kan je assisteren bij het begrijpen van deze gegevens.

7. Stoppen met de website na de livegang

Net zoals fitness, is het onderhouden van een website belangrijk. Een website is nooit voltooid, het vereist continu aandacht en verbetering. Er blijft altijd ruimte voor aanvullingen en verbeteringen. Bovendien is het belangrijk om je terugkerende bezoekers aan te sporen om terug te keren door het aanbieden van nieuwe en relevante inhoud. Een extra voordeel is dat een goed onderhouden website positiever zal worden beoordeeld door zoekmachines zoals Google.
Reserveer elke week of tenminste elke maand een aantal uren om aan je eigen website te werken. Deze tijd gebruikt je bijvoorbeeld om teksten , foto’s en video,s te updaten of om nieuwe content te schrijven. Je zult merken dat dit echt het verschil gaat maken tussen een matige en een goede website.

Hoe goed is jouw website?

Laat het controleren door Impress webdesign en vraag de gratis sitecheck aan! Daarna weet je meteen waar de verbeterpunten liggen. Wij controleren de website o.a. op vindbaarheid, techniek, gebruiksvriendelijkheid en gemiste kansen.

André den Breejen
André den Breejen

Wil je weten wat Impress voor jouw website kan betekenen?

Bel of mail mij voor een vrijblijvend gesprek.