Hoe kunt u een pagina van uw website optimaliseren? Hieronder volgen een aantal tips .

Gebruik 1 zoekwoord per pagina

Zoekmachines indexeren pagina’s op basis van onderwerpen en zoekopdrachten. Zorg dat elke pagina op je website een duidelijke zoekwoord focus heeft. Dit zoekwoord plaats je vervolgens in de titel en metabeschrijving

Titel

De titel van een pagina is van groot belang voor de vindbaarheid in Google. Het is de ultieme samenvatting van de inhoud van een tekst. Bevat de titel zoekwoorden die overeen komen met de ingevulde zoekopdracht? Dan scoort de pagina hoger in de zoekresultaten. Maar let op: de zoekresultaten bieden slechts ruimte aan 70 karakters. Maak titels daarom niet te lang.

Meta

De meta beschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van een pagina. In de zoekresultaten wordt deze onder de titel weergegeven. Het effect op de ranking is nihil, maar belangrijker is de invloed op de klikbeslissing van de gebruiker. Een goed geschreven meta beschrijving verhoogt de Click Through Rate aanzienlijk. Maar let op: op een desktop scherm bieden de zoekresultaten ruimte aan 155 beschrijving karakters . Op mobiele devices is dit nog minder met slechts 120 karakters.

H1 tags

De 6 headings tags (H1, H2, H3, H4, H5 en H6) geven structuur aan een tekst voor zowel de lezer als zoekmachine. Ze fungeren als koppen en subkoppen en maken duidelijk waar bepaalde delen van de tekst over gaan. Alleen H1, H2 en H3 hebben wegen mee voor de zoekmachines. De tags lopen af in volgorde van importantie, dus de H1 tag is het belangrijkst

2-3% in de content

Laat het zoekwoord terug komen in je tekst. Maar let op, overdrijf dit niet anders kan Google dit weer zien als ‘spammy’ en bereik het tegenovergestelde effect. Het zoekwoord mag 2-3% deel uit maken van de teksten.

Short tail zoekwoorden

Belangrijke zoekwoorden zijn over het algemeen kort en dekken een brede lading. Het zoekvolume is hierdoor groot, maar dat geldt ook voor de concurrentie. Dit soort termen worden ook wel short tail zoekwoorden genoemd. Een hoge ranking hiervoor is
goud waard, maar zeer lastig te realiseren.
Een voorbeeld van een short tail woord > slippers

Long tail zoekwoorden

Er zijn ook zoekwoorden van drie woorden of langer. Dit worden long tail zoekwoorden genoemd. Het zoekvolume hiervoor is minder groot, maar dat geldt ook voor de concurrentie. Bovendien is de kans groter dat de gebruiker tot actie of aankoop overgaat, want de zoektermen zijn specifieker. Ranken op long tail zoekwoorden is hierdoor zeer interessant.
Een voorbeeld van een long tail woord > heren slippers zwart maat 43

Afbeeldingen

Afbeeldingen vormen voor de lezer een aangename afwisseling tussen stukken tekst. Google beoordeelt ze daarom positief. Gebruik voor afbeeldingen wel een relevante titel en alt tag, wantdeze maakt aan de zoekmachine duidelijk wat de inhoud van het plaatje is. Hierdoor rankt de afbeelding ook beter in Google Afbeeldingen. Kies voor een bestandsnaam en titel die lijken op de alt tag.

Content lengte

Lange content scoort hoger in Google dan korte content. Dat is logisch. Een langere tekst bevat immers meer informatie, heading tags en zoekwoorden. Waaronder ook long tail zoekwoorden, gerelateerde zoektermen en synoniemen. Dit maakt een lange tekst in de ogen van Google waardevoller. Uit onderzoek blijkt dat de topposities in de zoekresultaten vaak worden bezet door pagina’s van circa 2500 woorden.
Richtlijn: Minimaal 300 woorden – Maximaal 2500 woorden
Werk met alinea’s en hou het kort. Korte blokken tekst zijn beter leesbare als lange pagina vullende teksten.

Interne links

Interne links verwijzen de lezer op uw website van de ene pagina naar de andere. Dat helpt bij navigatie en is voor Google een teken van gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers blijven langer op de site, omdat ze via de links doorklikken naar relevante pagina’s. Dit vertelt de zoekmachine dat de site een waardevolle bron van informatie is. Verwijzen er veel interne links naar een pagina? Dan weet Google dat de inhoud een centrale rol speelt in het informatieaanbod op de website. Hierdoor krijgt de pagina een hogere ranking.
Interne links geven tevens een stukje ranking waarde door van de ene pagina aan de andere. Hiermee kunt u de positie van bepaalde pagina’s versterken. Maar let op: elke pagina bevat slechts een beperkte hoeveelheid ranking waarde. Hoe meer interne links u verwerkt, hoe minder de waarde die per link wordt doorgegeven.
Verwerk regelmatig interne links in content, maar alleen als deze relevant zijn voor de inhoud van de tekst.

SCHRIJF CONTENT VOOR JE BEZOEKERS

Het is gemakkelijk om midden in de stress van de zoekmachine optimalisatie te vergeten dat je teksten ook nog door mensen gelezen worden. Daarom in hoofdletters.  >> Schrijf de content voor je bezoeker. <<
Prettig leesbaar, relevant zijn en waarde toevoegen.

Ontvang gratis mijn laatste e Boek

Waar moet je opletten bij het kiezen van de juiste software voor jouw website?

> Hoe maak je de beste keuze?

> Wat zijn de grootste valkuilen?

> CMS systemen op een rij

> Met voorbeelden uit de praktijk


André den Breejen
Web Developer | WordPress specialist at Impress-Webdesign


Tagged in : Blogs, Content